Från 80-talets glamour till hållbarhetstänk
By sarah / 21st juni 2019 / Allt om kontaktlinser / 0 CommentsGlasögon sägs vara en av människans viktigaste uppfinningar. Synfel var ingenting som gick att råda bot på i tidiga epoker, vilket gjorde att de första glasögonen revolutionerade människans vardag. Precis som inom alla konsumtionskategorier lever även glasögontrender i cykler. Låt oss se lite närmare på de senaste decenniernas stora bågtrender!
80-talet – fokus på storlek, färg och plast
Det glada 80-talet präglades av en glammig partystämning på de flesta plan. Även inom glasögonvärlden där trenderna framför allt utmärktes av modeller som inte var blyga. Det skulle vara stora bågar, gärna överdrivet stora modeller.
Glasögon skulle med andra ord synas på 80-talet och majoriteten var tillverkade i plastmaterial. Det gäller både vanliga glasögon och solbrillor. Den som ska på 80-talspartaj gör med andra ord helt rätt i att fokusera sin utklädnad på glasögonen. Hos den välfyllda festbutiken partykungen.se finns ett härligt utbud av typiska 80-talsbrillor. Klicka hem direkt på nätet!
90-talet – grunge och snabba brillor
De allt för stora glasögonen var nu ett minne blott och ersattes av smalare bågar. Det skulle helt enkelt se lite “snabbare” ut. Glasögonen fick fortfarande gärna ha färg, men då i lite mer lättsamma kulörer som till exempel ljuslila. Generellt sett var dock svart plast poppis, men metall var också ett flitigt använt material bland tillverkarna.
Kurt Cobain är en av grungens stora ikoner och grungemodet satte sina spår även inom glasögontrenderna. Artisten bar bland annat svarta plastbågar i en något större fyrkantig modell, vilket snabbt blev en trend. Liksom hans karaktärstarka solbrillor i vita, breda plastbågar.
Damglasögon tenderade kring slutet av 90-talet att vara något mjukare i sin form. Ovala bågar i tunnare metall blev en klassiker bland medelålders kvinnor under de här åren.
2000-talet – statusmärken och oversize
2000-talets inledande decennium skulle också fokusera på bågarnas storlek och termen “oversize” anammades inom modevärldens alla kategorier. Under den här tiden etablerades även ett starkt fokus på varumärket bakom bågarna. Helst skulle ett par glasögon på direkten avslöja vilken som var tillverkare av bågarna. Det handlade med andra ord om status bakom glaset. RayBans, Gucci, Dior och Marc Jacobs var riktig lyx, men premiummärken som Diesel lockade också många glasögonanvändare. I Sverige gjorde sig under den här epoken silversmeden Efva Attling populär med sina unika kollektioner av glasögonbågar.
Från 2010 och framåt började även pilotbågarna bli populära med guld- eller silverbågar. Ray-Ban Wayfarer modell blev en av epokens absolut mest burna båge. Lagom stora, lagom fyrkantiga och bekväma.
Trender 2019
I år är det retrostilen som står i centrum gällande glasögontrender. Runda glasögonbågar är helt rätt, oberoende vilket material de är tillverkade i. Kanterna tenderar att vara lite mjukare nu än för några år sedan och de för sig längre ner mot ansiktet. Att smycka ansiktet med personliga glasögon är med andra ord den röda tråden 2019.
Hållbarhet är ett viktigt begrepp just nu och det präglar även glasögonbranschen som den senaste tiden presenterat nya hållbara koncept. Materialet spelar en viktig roll och glasögonen ska vara designade för en lång livslängd. Ekologiska glasögon har blivit verklighet där bågarna kan återvinnas samt brytas ner på naturliga sätt.